om hunger games och twilight

Det finns en del likheter mellan Hunger Games och Twilight. Båda är skrivna ur en ung flickas perspektiv, dessa unga flickor har en tendens att inte kunna se sig själv som andra ser dem och de har båda två unga män som kämpar om deras uppmärksamhet.
Men frukta icke - olikheterna är ännu fler. Twilight är en förutsägbar kärlekshistoria som kom till författaren i en form av halverotisk dröm och karaktärerna är plattare och tunnare än ett helt vanligt A4. Dessutom lyckades hon helt på egen hand mörda både vampyr- och varulvsmyten.
Hunger Games, å andra sidan, är de brutalaste böckerna jag läst. De tar upp fattigdom, förtryck, krig och vikten av att slåss för det rätta. Suzanne Collins tvekar inte att skriva om det svåra. Det är skoningslöst, det är inte ett dugg förskönat men det är något som behövs.

Jag önskar desperat att tjejer i tonåren kunde läsa Hunger Games istället för Twilight. För Katniss Everdeen är en otroligt mycket bättre förebild än vad Bella Swan är.
Där Bella har noll personlighet lyser Katniss igenom sidorna. I situationer där Bella skulle lägga sig och tycka synd om sig själv och vänta på att någon kille räddar henne står Katniss på egna ben. Katniss lär oss att vara starka och stå upp för oss själva.
Bella måste tas hand om, måste luta sig mot en manlig axel, finner sig i att bli hunsad, tackar och vill ha mer när hon blir misshandlad, vill ta sitt liv när hon blir lämnad, tycker det är gulligt när någon stirrar på henne när hon sover, struntar i skolan för att bo med sin pojkvän istället.
Toppen. Bra, Stephanie Meyer.
Katniss är stark. Hon är inte perfekt, men hon är modig och osjälvisk och skulle aldrig lägga sitt liv i någon pojkes händer. 

-----------------------------------------------------------
Igår kväll läste jag klart Mockinjay, sista boken i Suzanne Collins serie om Hungerspelen. Sedan dess har jag lyssnat på all musik om böckerna jag har kunnat hitta och försökt att smälta den här upplevelsen. Det är den sortens tomhet som bara tar över när en riktigt förbannat bra bok har tagit slut. Ungefär som efter Deathly Hallows. Fast minus den 10 år långa uppbyggnaden då.
Jag behövde helt enkelt skriva av mig.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Jag känner att jag borde kommentera här... Jag har inte så mycket att säga egentligen.

Tomheten är väldigt tom, jag vet hur det känns.



Så himla bra böcker <3

2010-12-25 @ 02:57:04
URL: http://sarismarsipanis.blogg.se/
Postat av: majse

alltså herregud. din passion/kärlek till dessa böckerna gjorde att jag tog mig i kragen och gick till biblioteket och lånade hungerspelen och fatta eld. när jag hade läst ut fatta eld var klockan halv tre på natten och jag kunde inte somna. jag vill bara säga ett gigantiskt TACK för att du tipsade mig om typ världens bästa böcker. för du har så rätt i allt du säger; hon skriver fantastiskt om förtryck och fattigdom och är inte ett dugg rädd för att kritisera samhället. tack.

2010-12-31 @ 00:08:09
URL: http://majses.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0